- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


First World Test: Renault Austral

Moderne design, funktionel og komfortabel


Af Søren Clauding – november 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den helt nye Renault Austral, som kommer til Danmark næste sommer, udmærker sig ved på mange måder at stikke indenfor i premium-klassen. Dens finish er fremragende, designet iøjefaldende, den er yderst komfortabel og så findes der mange alternativer og meget udstyr at vælge imellem.

 

Ved de første internationale prøvekørsler var der dog kun enkelt version til rådighed: Topudgaven med 200 hestekræfters fuld selvopladende hybridmotor og Alpine udstyr. Men Austral vil også kunne købes med en neddroslet version af samme hybridmotor med en lavere systemydelse på 160 hestekræfter.



Desuden lancerer man også den nye bil med flere mild hybrid varianter af den 4-cylindrede 1,33 liters benzinmotor, der er udviklet i samarbejde med Mercedes. De leverer hver især systemydelser på hhv. 140, 158 og 130 hk, nævnt i den rækkefølge, fordi den sidstnævnte er en særlig 48 Volt udgave, der er markant mere benzinøkonomisk (19,2 km/l). Tre af dem vil ramme det danske marked.

 

God plads

Austral er som udgangspunkt en mellemstørrelse SUV-agtig bil (dog kun med forhjulstræk), 4,51 meter lang og med et bagagerum på 500 liter, der i udgaven med asymmetrisk deleligt 16 cm forskydeligt bagsæde kan øges til 575 liter. I fuld hybrid versionerne er bagagekapaciteten 430 liter, da lidt af bagagepladsen går til 2 kWh højvoltsbatteriet. Med nedfældede bagsæder øges bagagepladsen til 1,5 kubikmeter. I øvrigt er bagklappen nu elektrisk betjent.


 


Interiørdesignet læner sig meget op ad elbilen, Renault Mégane Electric. Den benytter sig af helt samme layout med det såkaldte OpenR system– som inkluderer to 12” skærme og Google Automotive. Open R giver mulighed for fire forskellige kørelayouts og forskellige farver i kabinen. Derudover kommer Austral med et 9,3” usædvanlig skarpt head-up display, der blandt meget andet viser aktuel hastighed, aktive ADAS systemer og navigation. Den detalje er ikke uvæsentlig, fordi der er en tendens til at visse konkurrenter formentlig af omkostningsgrunde fravælger head-up displays.

 

Anderledes cockpit

Som i Renault Megane Electric er gearvælgeren placeret ved rattet, hvilket giver plads til en ny centerkonsol med 6 liters opbevaringsrum og med indbygget trådløs opladning. Derudover er der to kopholdere, to USB-type C-opladere og et 12 V udtag. Hvis man vil, kan man blandt meget vælge ægte træ i dørsiderne, læder/alcantar på sæderne og et avanceret lydsystem fra Harman Kardon.

 

Efter planen vil Renault Austral blive lanceret først på de fem store europæiske markeder og i Danmark dukker den først op næste sommer. Priser og det eksakte udstyr vil derfor ikke blive fastlagt før man er nået dertil.


Andre Renault prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs mere:
Fokus på fremtiden >>>
First on-board videotest: Renault Austral

Vejret var en udfordring, men et øjebliks opholdsvejr gjorde det muligt, at give en køre-intro til Renaults nye C-segment familiebil i Hybrid-udgaven med op til 200 hestekræfter og 15 gear. Fuld HD.








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt