Den helt nye Renault Austral,
som kommer til Danmark næste sommer, udmærker sig
ved på mange måder at stikke indenfor i
premium-klassen. Dens finish er fremragende,
designet iøjefaldende, den er yderst komfortabel og
så findes der mange alternativer og meget udstyr at
vælge imellem.
Ved de første internationale
prøvekørsler var der dog kun enkelt version til
rådighed: Topudgaven med 200 hestekræfters fuld
selvopladende hybridmotor og Alpine udstyr. Men
Austral vil også kunne købes med en neddroslet
version af samme hybridmotor med en lavere
systemydelse på 160 hestekræfter.
Desuden lancerer man også den
nye bil med flere mild hybrid varianter af den
4-cylindrede 1,33 liters benzinmotor, der er
udviklet i samarbejde med Mercedes. De leverer hver
især systemydelser på hhv. 140, 158 og 130 hk, nævnt
i den rækkefølge, fordi den sidstnævnte er en særlig
48 Volt udgave, der er markant mere benzinøkonomisk
(19,2 km/l). Tre af dem vil ramme det danske marked.
God plads
Austral er som udgangspunkt
en mellemstørrelse SUV-agtig bil (dog kun med
forhjulstræk), 4,51 meter lang og med et bagagerum
på 500 liter, der i udgaven med asymmetrisk deleligt
16 cm forskydeligt bagsæde kan øges til 575 liter. I
fuld hybrid versionerne er bagagekapaciteten 430
liter, da lidt af bagagepladsen går til 2 kWh
højvoltsbatteriet. Med nedfældede bagsæder øges
bagagepladsen til 1,5 kubikmeter. I øvrigt er
bagklappen nu elektrisk betjent.
Interiørdesignet læner sig
meget op ad elbilen, Renault Mégane Electric. Den
benytter sig af helt samme layout med det såkaldte
OpenR system– som inkluderer to 12” skærme og Google
Automotive. Open R giver mulighed for fire
forskellige kørelayouts og forskellige farver i
kabinen. Derudover kommer Austral med et 9,3”
usædvanlig skarpt head-up display, der blandt meget
andet viser aktuel hastighed, aktive ADAS systemer
og navigation. Den detalje er ikke uvæsentlig, fordi
der er en tendens til at visse konkurrenter
formentlig af omkostningsgrunde fravælger head-up
displays.
Anderledes cockpit
Som i Renault Megane Electric
er gearvælgeren placeret ved rattet, hvilket giver
plads til en ny centerkonsol med 6 liters
opbevaringsrum og med indbygget trådløs opladning.
Derudover er der to kopholdere, to USB-type
C-opladere og et 12 V udtag. Hvis man vil, kan man
blandt meget vælge ægte træ i dørsiderne,
læder/alcantar på sæderne og et avanceret lydsystem
fra Harman Kardon.
Efter planen vil Renault
Austral blive lanceret først på de fem store
europæiske markeder og i Danmark dukker den først op
næste sommer. Priser og det eksakte udstyr vil
derfor ikke blive fastlagt før man er nået dertil.
|